CANTIK & SIHAT (Mata)

Lebatkan alis mata




Alis mata atau bulu kening yang lebat dan cantik memang disukai ramai. Jika anda ingin melebatkan alis mata anda, apa kata anda cuba petua ni:





Cara 1:



  1. Sediakan 2 biji buah keras
  2. Bakar hingga kehitaman dan kemudian tumbuk hingga halus
  3. Sapukan pada alis mata anda setiap malam sebelum masuk tidur.

Cara 2:

  1. Jika anda masak pucuk paku, bahagian batangnya jangan dibuang.
  2. Ramas sehingga mengeluarkan lendir dan sapukan pada bulu kening anda.
  3. Amalkan selalu.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

CANTIK & SIHAT (Rambut & Kepala)

Rambut berkilat dengan lemon


Bukanlah sukar untuk mendapatkan rambut yang bersinar dan sihat secara semulajadi. Sebagai salah satu pilihan, anda boleh mendapatkan rambut yang berkilat dengan hanya menggunakan lemon.



Cara:

  1. Sediakan beberapa biji lemon. Perah sehingga mendapat 1 cawan jus lemon tersebut.
  2. Cuci rambut seperti biasa dahulu.
  3. Kemudian sapukan jus lemon tadi pada seluruh rambut sambil mengurut lembut kepala anda. Biarkan selama 10 minit.
  4. Kemudia bilas sehingga bersih dan akhir sekali barulah guna perapi rambut sebelum dibilas bersih semula.
  5. Amalkan sekali seminggu.



  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10-MINUTE HAIR TRICKS (silk and shine hair)

5) Turn to Silk and Shine:

 

Renewing your hairdo can be as simple as getting some shine back in your locks. Dehydration and dryness are the biggest culprits, so switch to;

  1. Hydrating shampoo and conditioner that can boost moisture levels.
  2. It will also help to use a shine spray after you style your hair.
  3. Try one with UV filter to help protect the color from fading.


 


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10-MINUTE HAIR TRICKS (frizzy hair)

4) Fight the frizz:

[1][2] = frizzy hair
 [2]



Wiry, out-of-control hair can ruin any hairstyle. This problem is often exacerbated by heat styling, such as straightening and blow-drying. It also because of genetic. To prevent this happen again, go back to basic;


  1. Ensure your shampoo and conditioner can nourish dry, unruly hair.
  2. Always finish with an anti-frizz serum.
  3. Apply in your palms, rub your hand together, them smooth them all over hair.





  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

CINTA SEINDAH LANGIT (8)

*Bahagian akhir:

Monolog: Aku sedar akan perasaan ni....Rasanya itu merupakan langkah pertama menuju ke arah alam percintaan....Tapi....

Awal-awal pagi lagi Sora dah mula berangan. Tersengih sorang-sorang. Tengah syok layan perasaan, Haruki pun datang.

Haruki: Pagi, Sora.

Bila terdengar suara Haruki, terus mata Sora terbuka luas. Jantungnya berdegup kencang. Rasa berdebar-debar. Terlalu asyik dibuai perasaan sehingga tak sedar akan kehadiran Haruki. Sora berasa segan bila Haruki ada dekat dengannya. Wajahnya terus merah sebab terlalu malu dan segan dengan Haruki.

Sora: Se...Selamat pagi....

Monolog: Nak ucap selamat pun dah camni. Camne aku nak luahkan perasaan nanti? Bila? Bila masa yang sesuai nak beritahu?

Dalam perjalanan balik dari sekolah, Sora melalui sebuah kedai kek dan coklat. Kemudian dia terdengar perbualan dua orang pelajar perempuan.

Pelajar 1: Comel kan kek coklat ni! Nak beli tak?

Sora: Hari Valentine? Dah tiba musim rupanya. Semua orang pun sambut dengan gembira.

Setiap tahun, Sora teringin nak sambut tapi tak tahu nak beri pada siapa sambil Sora ketawa sendirian mengenangkan dirinya yang masih single.

Sora: Eh....Aku boleh beri pada dia! Ni la peluang terbaik untuk luahkan perasaan!!! Tapi...apa patut aku beri ya?

Sora terus menuju ke kedai ramen, Honkaku-tei. Kedai tu dah jadi tempat lepak mereka berlima selepas sekolah.

Rei: Hmm? Hari Valentine?

Misaki yang sedang berselera menjamu ramen, terhenti bila dengar masalah Sora manakala Youji yang sedang menghidang air, hampir terlepas pegangan cawan tersebut. Selepas mereka bertiga terkaku lebih kurang seminit, barulah mereka bereaksi dengan keadaan sebenar. Sambil tersenyum sengih, Rei pun menjawab. Misaki pula teruskan makan.

Rei: Itu adalah hari yang merugikan dan takde keuntungan.
Misaki: SLURP SLURP. Betul juga. Tak kira la terima ke, beri ke, mana-mana pun perlukan duit.
Youji: Menyusahkan je.

Monolog: Eeh....Itu pandangan mereka tentang Hari Valntine?

Sora: Cam...camtu ke? Bukan ke sepatutnya hari yang menggembirakan?
Rei: Tak la. Kami benci perkara yang tak memberi sebarang keuntungan.

Selepas Rei berkata demikian, mereka berdua yang lain pun mengangguk setuju.

Monolog: Budak-budak mata duitan ni kan!!! Tapi camtu ke? Ini bakal merosakkan suasana....

Rei: Tapi Haruki ada ramai peminat.
Sora: Eh?!
Misaki: Tahun lepas pun dia terima banyak coklat kan?
Sora: Biar betul!
Youji: Semuanya dia pulangkan balik.

Lepas dengar ayat terakhir dari Youji, terus Sora rasa putus harapan. Dia dapat merasakan yang dia tak mungkin dapat tawan hati Haruki. Suasana sekeliling Sora terus jadi suram. Kegelapan menyelubungi dunia Sora. Biasanya Haruki akan jawab luahan hati para gadis dengan ayat "Aku tak dapat balas perasaan kau tu".

Rei: Aku kagum jugak dengan sikapnya.
Misaki: Dia seorang yang agak praktikal kan.
Youji: Biasanya dia rijek je terus.

Monolog: Haruki....seorang yang praktikal rupanya. Jika begitu, dia pasti akan 100% rijek coklat aku. Punah harapan nak beri coklat padanya!!!

Misaki: Tapi Sora..nak beri coklat pada Haruki kan?

Mereka bertiga merenung ke arah Sora dengan pandangan yang penuh makna.

Sora: Eh? Eeeh? apa yang korang cakap ni?

Misaki: Mesti la coklat cinta kan!

Sora terus merah padam dengan panahan kata-kata dari Misaki. Dia betul-betul tak dapat nak kawal keadaan ketika itu. Dia terlalu terkejut dan malu kerana perasaannya boleh dibaca.

Monolog: Perasaan aku ni nampak sangat ke?

Sora: Tapi...tapi lepas dengar cerita korang tadi.....saya cam dah hilang semangat dan keyakinan untuk beri dia coklat.

Monolog: Tak sangka kau juga akan tiba ke saat ni. Bil dah jatuh cinta, perkara kecil pun....boleh buat kita rasa gusar dan resah.

Misaki: Apa salahnya kalau macam tu....Itu kan gerakan spontan untuk pertahankan diri dari dibenci.
Sora: Misaki-kun....
Rei: Betul tu. Itu tandanya yang kau juga sukakan Haruki.
Sora: Rei-kun....
Youji: Tapi takde maknyankalau kau tak luahkan perasaan padanya. 
Sora: Youji....
Rei: Lagipun kalau kau belum buat apa-apa lagi dah berputus asa....langsung tak serupa dengan Sora yang kami kenal.

Monolog: Betul juga kan....

Sora kembali ceria setelah Rei, Misaki dan Youji memberi kata-kata semangat kepada Sora. Dia berazam bahawa dia takkan berputus asa sebelum mencuba. Dia akan pastikan yang dia mampu luahkan perasaan pada Haruki tanpa mengambil kira reaksi Haruki.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10-MINUTE HAIR TRICKS (fringe hair)


3) Live on the fringe:

[1] Modern fringe hairstyle

[2] Long fringe hairstyle

[3] Red fringe hairstyle


The quickest way to add sexy allure to your look is to add a fringe to your hairstyle. A side-parted long fringe is the most versatile or try a sexy, 'piecey' fringe like Jennifer Aniston [4][5].

[5] 






  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10-MINUTE HAIR TRICKS (unstructured up-do hair)

2) Update Your Style With an Unstructured Up-do:







This style is not structured and constructed; instead, it's loose and stylishly messy. It's ok if your hair look a bit messy. To make it, run styling mousse through damp hair, air-dry and then pin up into a freestyle bun. Finger-comb stray ends into place.




  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

10-MINUTE HAIR TRICKS (wavy hair)

1) Get some texture:


[1]
[2]
[3]
Hair that's super straight can drag down your face and age your look. Instead, tousled waves[1]. To calm frizz[2], massage a leave-in conditioner into hair from the ends to about halfway up - use a little at a time so hair doesn't end up looking greasy![3]. Scrunch hair between your hands, and let it dry naturally to promote natural waves[4][5][6].
[4][5]
[6]

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

CINTA SEINDAH LANGIT (7)

Sora: Ehh...?

Ketika Sora baru nak bangun, terasa tubuhnya seperti diangkat.

Haruki: Tak perlu lawan mereka seorang diri. Kau kan ada kami dari kelas 1-5. Kami akan tolong balas dendam balik di peringkat akhir nanti.

Monolog: Haruki....Kenapa Haruki selalu datang di saat aku perlukan dia. Selalu cakap ayat yang aku nak dengar....Sejak akhir-akhir ni, aku...selalu rasa berdebar-debar sebab dia.

Sora: Terima kasih Haruki!!!

Haruki cuma tersenyum bila melihat Sora ceria kembali.

Haruki: Jadi semua...mari kita belasah kelas sukan tu cukup-cukup dan jadi juara!!!

Pusingan akhir pelajar tahun 1 pun bermula. Pelajar-pelajar yang ada semua berpakat melihat pertandingan akhir antara kelas sukan 1-1 dan kelas  akademik 1-5. Permainan berjalan dengan lancar. Tapi masih lagi Sora yang memainkan peranan utama dalam pertandingan tersebut. Ahli-ahli yang lain masih lagi menggunakan taktik mengelak.

Pelajar 1: Hei...sampai ke pusingan akhir pun Kelas 1-5 asyik elak bola je.
Pelajar 2: Apa? Kiranya memang mereka berharap pada budak pompuan tu sorang je untuk serang? Teruknya.
Pelajar 3: Memang teruk perangai kelas 1-5 ni.
Pelajar 4: Tapi bila berdepan dengan lawan hebat macam kelas sukan...mesti budak perempuan tu pun rasa penat kan?

Memang betul pun seperti apa yang diperkatakan oleh pelajar-pelajar tersebut. Bila berlawan dengan pelajar kelas sukan, Sora juga merasa agak payah untuk melawannya. Tambahan pula, ramai yang menyokong kelas sukan.

Penyokong 1: Berusahalah kelas sukan....
Penyokong 2: Hebatnya!
Penyokong 3: Kelas 1-5 memang teruk!!!
Lelaki A: Nampaknya penonton dan dewi kemenangan menyebelahi kami....betul tak kelas 1-5? Hahahaha!

Untuk pusingan yang pertama, mereka berehat selama 10 minit sebelum masuk pusingan akhir. Ketika ini, baki kelas sukan 1-1 ialah sebanyak 15 orang. Jika dilihat lebih dekat, wajah mereka bersinar-sinar sebab mereka pasti akan menang dalam pertandingan ini sedangkan baki untuk kelas akademik 1-5 cuma 5 orang sahaja. Lagipun pemain utama, Sora telah kehilangan banyak tenaga sebab telah digunakan untuk semua  perlawanan sebelum ini. Jadi, sudah tentulah kelas sukan 1-1 yang akan menang. Mana mungkin kelas akademik yang cuma 5 orang tu mampu lawan kelas sukan 1-1 yang seramai 15 orang.

Youji: Diorang ingat diorang dah menang ke?
Rei: Tapi nampaknya mereka pun dah agak penat.
Misaki: Perasannya korang...

Lelaki A: Apa? Jangan nak berlagak lagi. Korang tu yang dalam bahaya tau tak?

Lelaki A adalah ketua bagi kelas sukan 1-1. Dia juga adalah ketua untuk pertandingan dodgeball bagi pihak kelasnya.

Youji: Ye ke? So?
Lelaki A: So? Korang tu cuma tau lari dan elakkan diri je... Kalau perempuan tu terkeluar, habisla korang...Korang takkan menang!!

Sebaik sahaja Lelaki A kata demikian, dia terus baling bola ke arah pasukan kelas akademik 1-5.

Sora: Memang betul...saya dah tak larat nak gerak.

Sora akhirnya terduduk keletihan. Dia dah tak mampu untuk berdiri dan berlawan. Baru sahaja Sora nak menyelak rambutnya, Haruki tiba-tiba sahaja pass tangannya pada tangan Sora.

Haruki: Tapi...sekarang baru la pusingan sebenar bermula.

Bola yang dibaling oleh Lelaki A berjaya ditangkap oleh Haruki dengan sepantas kilat.

Haruki: Kau dah kuat sangat berusaha Sora. Selebihnya serahkan pada kami.

Sora tergamam dengan tindakan Haruki. Sebaik sahaja dia mengangkat kepalanya, dia cuma dapat melihat belakang Haruki yang gagah, dipantulkan cahaya matahari yang terang. Sambil mereka main , mereka juga rancak bercakap. Masing-masing bermain dengan senangnya seperti bukan dalam pertandingan.

Rei: Nampak tak? Muka dia dah macam sure akan menang! Kalau kita betul-betul kalah, malu la...Hahahahaha!
haruki: Rei pun dahsyat gak. Sebab tu kau buat rancangan macam ni kan?

Satu-persatu pasukan kelas sukan 1-1 yang terkeluar. Semuanya berlaku dengan pantas.

Youji: Masa Sora kuat berusaha tadi kita dah cukup simpan tenaga. Lagipun dah dapat baca gerak-geri kelas sukan.
Haruki: Seterusnya....kita cuma perlu menang demi Sora!

Pasukan sorak kelas 1-5: Kagari...Kau dah berusaha tadi. Rehat je sekarang! WOOHOO!!! Kalahkan kelas sukan. Korang adalah emapat raja kelas 1-5!!!.

Monolog: Korang semua....

Pelajar 5: Mereka...agak macho juga ya?
Pelajar 6: Kelas 1-5....nak memang pertandingan sebab perempuan tu ke?

Monolog: Haruki....Terima kasih...

Sora cuma melihat Haruki dari jauh dengan pandangan mata yang sungguh damai. Terzahir dari hatinya betapa dia mengagumi Haruki.

Akhirnya, pertandingan dodgeball telah tamat. Keputusannya ialah kelas 1-5 menjadi juara.

Pelajar 7: Wah! Seronok la pertandingan dodgeball kali ni.
Pelajar 8: Imej kelas 1-5 dah berubah.
Pelajar 9: Macho nya Kidou-kun!!!
Pelajar 10: Eh? Saya lebih suka Youji-kun kot.

Pelajar-pelajar berasa teruja dengan pertandingan dodgeball kali ni. Masing-masing sibuk memuji pelajar kelas 1-5 sehinggakan mereka juga mendapat peminat.

Sora: Hei, dengar tak tadi? Mereka dah tak kutuk kita dah. Wah, gembiranya!!!

Sora pun memandang ke arah kawan-kawannya. 

Sora: Eh?

Jantung Sora berdegup lagi. Dia cuma sempat lihat sepasang tangan dihulurkan kepadanya. Tangan itu lalu memeluk tubuhnya dengan erat. Terlalu erat ke dada pemilik tangan. Sora menjadi tak keruan dengan tindakan pemilik tangan tersebut. Jantungnya terus berdegup dengan lebih kencang. Wajahnya terus berubah menjadi merah kerana terlampau malu.

Sora: Ke.....Kenapa Haruki...?
Haruki: Rasanya...Memang la gembira dapat jadi juara...tapi dapat ambil bahagian dalam pertandingan je pun dah rasa seronok! Aku sendiri pun terkejut. Aku rasa seronok setiap hari kau sejak kau pindah masuk ke kelas ni.
Sora: Err...

Monolog: Aku pun rasa begitu...Sejak bertemu dengan Haruki, setiap hari akurasakan sungguh bahagia. Bukan sebagai kawan tetapi...camne ya...Aku nak sangat...Aku nak sampaikan perasaan ni...Haruki....Aku suka kau....

Sehingga saat ini, Haruki masih lagi memeluk Sora dengan erat. Apa akan terjadi dengan mereka selepas ini? Adakah Sora dapat meluahkan perasaannya? Ataupun dia cuma bertepuk sebelah tangan sahaja? Sebab Haruki tak pernah menunjukkan minat terhadap Sora. Nantikan bahagian akhir kisah "Cinta Seindah Langit".

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

CINTA SEINDAH LANGIT (6)

Sora: Kelas 1-5 kita dipandang rendah oleh kelas lain. Saya tau apa yang diorang cakap tu tak benar. Tapi sebab tulah saya rasa sedih. Saya nak diorang tahu kalau kita betul-betul serius....kelas kita tak kurang hebat juga. Saya pun nak berlagak jugak!!!

Sora luahkan segala isi hatinya dengan penuh berkarisma sehingga pelajar kelas 1-5 tak mampu membalas kata Sora. Masing-masing segan dengan Sora.

Pelajar 8: Uh...Begitu jujur!!! Kami pulak yang rasa segan bila dengar.
Peljar 10: Ceh...Terpaksa la...Sebab kau beria-ia sangat...kami sanggup ambil bahagian dalam pertandingan tu.

Akhirnya mereka tewas tanpa melawan dengan kehendak Sora. Sora sangat gembira mendengar persetujuan dari mereka semua.

Sora: Betul ke?!

Haruki pula tidak menyangka yang pelajar kelas 1-5 akan bersetuju dengan Sora.

Haruki: !!
Sora: Yay! Kalau macam tu biar saya pergi ambil borang penyertaan sekarang jugak. Gembiranya...

Rei menuju ke tempat duduk Haruki.

Rei: Nampaknya kali ini dia berjaya tanpa bantuan awak.
Haruki: Rei...
Rei: Kelas 1-5 dah mula terima dia.
Haruki: Tu la...Asalkan berkaitan aktiviti sekolah je mesti bersemangat betul.

Sebelum Sora melangkah keluar dari kelas untuk ambil borang pertandingan, Haruki telah memanggilnya.

Haruki: Sora!
Sora: Erm?
Haruki: Kau memang hebat.

Haruki mengucapkan kata-kata semangat yang membuatkan jantung Sora berdegup kencang lagi sekali. Haruki ucapkan dengan senyumannya yang menawan. Ucapan yang penuh keikhlasan. Di mata Sora, dia seperti nampak sinar cahaya yang terang pada Haruki.

Kenapa dengan aku ni....Bila nampak je wajah Haruki tersenyum padaku....aku rasa...sangat gembira.

*Hari Pertandingan Dodgeball

Pada hari tersebut, suasana sungguh meriah. Lagu-lagu yang menaikkan semangat dipasang dan bergema di seluruh kawasan sekolah. Para pelajar juga menikmati suasana tersebut. Ada yang berjalan-jalan disetiap gerai menikmati makanan yang enak-enak. Ada yang seronok bergambar. Ada juga tidak berbuat apa-apa cuma berjalan menikmati suasana indah dan penuh keramaian. Di satu bahagian, terdapat sebuah gelanggang yang dikelilingi oleh para penyokong. Itulah gelanggang dodgeball. Ketika ini, terdapat dua pasukan yang sedang bersaing untuk mendapat kemenangan. Di bahagian persediaan untuk pemain, beberapa pelajar sedang bercerita mengenai pelajar kelas 1-5.

Pelajar 1: Saya ingat ada orang bergurau bila dengar pelajar kelas 1-5 pun ambil bahagian...Tak sangka mereka betul-betul join...
Pelajar 2: Budak-budak kelas akademik patut belajar je. Mana reti bersukan.
Pelajar 3: Eh? Tapi...Nampaknya...Kelas 1-5 mara ke akhir?! Siap tunjuk muka berlagak plak tu.

Ketika itu, mereka semua pandang ke arah pelajar kelas 1-5. Pelajar kelas 1-5 cuma senyum sinis sahaja lebih-lebih lagi Sora. Begitu kool pandang pelajar kelas lain dengan sedikit perasaan bongkak(heh).

Pelajar 4: Biar betul?! PElajar kelas 1-5 begitu kuat ke?
Pelajar 5: Err...yang hebat cuma budak pompuan yang baru pindah tu je. Semua bola pun dia yang baling.
Pelajar 6: Eh? Abis yang lain camne?
Pelajar 5: Yang lain tu cuma hebat mengelak je.
Pelajar 4: Dengan kata lain, satu kumpulan yang ada kombinasi seimbang la.

Sora terlalu gembira kerana pasukannya mampu mara ke peringkat akhir.

Sora: Lantak la diorang nak kata apa pun. Hahaha! Saya memang aktif bersukan. Ni pun salah satu taktik kita juga.
Pelajar 3: Tapi akhir nanti korang kene jumpa kelas sukan. Okey ke?
Sora: Takpe. Okey je!!! Hmm...saya pergi basuh muka kejap ye.

Sora pun menuju ke sinki dan membasuh mukanya. Badannya berpeluh dengan banyak ditambah pula dengan cuaca yang panas ketika itu. Setelah selesai Sora membasuh muka, dia mengesat wajahnya menggunakan sehelai kain. Tanpa dia sedar, ada 3 orang pelajar menghampirinya dari belakang.

Sora: Tak sangka kelas 1-5 boleh sampai ke peringkat akhir.

Lelaki A: Tapi dalam pusingan yang seterusnya yang akan menang ialah kami dari kelas Sukan 1-1!!!

Sora geram mendengar keyataan dari mulut pelajar tersebut.

Sora: Hmm...ye la tu...Eh?

Sora terkejut kerana dia rasa seperti badannya tak mampu dikawal. Tiba-tiba dia rasa tidak stabil. Ada sesuatu yang telah menolaknya dari belakang. Tanpa dapat dikawal Sora telah jatuh tertiarap di atas tanah.

Sora: Apa?
Perempuan A: Eh? Sori ya.
Perempuan B: Tak perasan plak awak ada kat situ.

Sora tak mampu nak kata apa-apa mendengarkan jawapan dari mereka.

Monolog: Tipu! Nampak sangat sengaja tolak aku tadi. Tak guna punya budak kelas sukan...

Lelaki A: Hei, tak baik la buat macam tu.
Perempuan A: Eh? Kami tak buat apa-apa pun.
Perempuan B: Dah la. Jom pergi!!!

Mereka bertiga pun berlalu pergi dari situ. Sora berasa sangat sakit hati dengan tindakan mereka.

Sora: Tak guna...!!! Tak boleh dimaafkan!!!

Sora cuba untuk bangun. Nasib baik tiada bahagian tubuhnya yang cedera. Baru saja Sora nak bangun, dia rasa seperti tubuhnya menjadi ringan. Dia berasa pelik. Apa yang berlaku.

Sora: Ehh..?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS