6 WARNA BUNGA MAWAR & MAKSUDNYA


KUNING: PERSAHABATAN, KEJAYAAN & KESIHATAN
Sepanjang sejarah, warna kuning lebih lebih berkait rapat dengan matahari membuatkan bunga ini sangat baik untuk menggembirakan orang. Mawar kuning membawa maksud penghargaan dan cinta platonic tanpa terlibat dengan keromantisan warna lain. Warna kuning mewakili perasaan gembira.





MERAH: PENYAYANG & ROMANTIK
Warna yang paling femes antara semua warna, iaitu warna merah yang melambangkan cinta sejati. Ia juga telah muncul sepanjang sejarah dan seluruh budaya kerana kedua-duanya merupakan symbol politik dan agama.





OREN:  KEINGINAN, SEMANGAT DAN PENGHAYATAN
Gabungan antara warna mawar merah, kuning dan oren dilihat sebagai jambatan antara persahabatan yang dilambangkan oleh bunga mawar kuning dan kasih sayang yang diwakili oleh mawar merah. Ia boleh menjadi ungkapan daya tarikan atau hadiah untuk mengatakan “Saya Bangga Dengan Awak”.





PINK: CINTA, TERIMA KASIH & PENGHARGAAN
Pink membawa maksud rahmat dan keanggunan serta manis dan puitis romantik. Warna pink gelap adalah simbolik terima kasih dan penghargaan dan merupakan cara lama untuk mengatakan terima kasih. Warna pink terang dikaitkan dengan lemah lembut dan kekaguman dan juga boleh digunakan sebagai ungkapan peribadi.





PUTIH: KESUCIAN, KEMURNIAN, SIMPATI & KEROHANIAN
Pada mulanya warna putih digunakan sebagai symbol untuk cinta sejati, sebuah persatuan di mana akhirnya warna merah yang menjadi simbol utama. Mawar putih juga dikenali sebagai bunga pengantin dan merupakan bunga tradisi bagi pengantin. Mawar putih mewakili perpaduan, kebaikan, dan kesucian cinta. Mawar putih jga dikaitkan dengan maruah dan rasa hormat yang menjadikan ia sesuatu memori yang sesuai untuk mereka yang tersayang apabila kita berada jauh dari mereka.





LAVENDER (UNGU): PESONA, KEBAWAH DULI YANG MAHA MULIA PADUKA SERI & CINTA PANDANG PERTAMA
Warna ungu mempunyai persatuan tradisional dengan kesetiaan. Dalam erti kata lain, mawar ungu dicadangkan untuk Agong, keagungan dan keindahan.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment