Bercuti Di Melaka (Final Part-Zoo Melaka)

Kali ni, saya pergi melawat Zoo Melaka. Sangat best! Saya berbelanja sebanyak RM 13….termasuk duit minyak kete~

Selamat datang ke Zoo Melaka~ nak masuk, kena bayar RM7. Kira ok la tu~ 
Huhuhu….gambar ni membuatkan saya nampak gemuk! Cedihnyer….tapi, saya post jugak~ ok, binatang pertama yang dilihat lepas masuk dalam zoo ialah burung kakak tua~
Nama moden, Macaw Sayap Hijau. Walaupun setelah saya tenug-tenugn sampai terkeluar segala urat mata, tetap saya x Nampak kepaknyer warna hijau. Macam warna biru. Ke saya salah tengok warna? Burung ni x berapa cantik sangat bagi saya la…….jiran Macaw Sayap Hijau ialah Scarlet Macaw. Yang ni, lagi cantik~
Warnanya sangat cantik .Teringat plak saya dengan pensil warna Stabillo. Gambar burung ni kan?
Lepas tu, saya jumpa Burung Hantu Kuning. Seram nak datang dekat-dekat. Matanya macam nak telan orang. Amik jauh-jauh jer~
Yang ni pulak, Burung Hantu Carik Kafan. Apa ke halnya nama dia gini. Badan burung ni ada tompok-tompok putih. Tapi xtau la apa kaitan dengan kain kafan. 
Burung ni cantik. Namanya, Citron-Crested Cockatoo. Panjang sangat nama. Ringkasnyer, 3C…hehehe…ni pun dah cukup focus…yela…kamera hp je…..bukan canggih mn pun….so, para pembaca terpaksa la buat kuiz, cari barang tersembunyi ye?

Dalam zoo ni, saya x ambil banyak sangat gambar sebab nak jimat power bateri hp. Nak wat cano…saya terluper plak nak cas hp sebelum tu. So, di sini ada beberapa gambar binatang yang saya dapt tunjuk kepada awak-awak semua.
Harimau Malaya.
Ketika ini sedang berlangsung pertunjukkan gajah. Host dia bosan……..masa dengar pertunjukkan ni, dapatlah saya tambah lagi satu pengetahuan…….hujung belalai gajah adalah jarinya. Menggunakan hujung belalai, gajah mampu mengambil benda. Hatta, pisang yang sangat kecil pun dia mampu ambil. 
Ini adalah kijang. Comey je….matanya sangat besar…teringat orang-orang yang pakai contact lense saiz besar….hehehe….
Yang ni pulak, Kucing Batu. Kucing ni wat dono je bila saya sergah-sergah dia. Muka bosan. Kesian kucing-kucing ni….

Ini adalah Landak Raya. Masa saya nak ambil gambar, landak ni terus tutup muka. Malu la tu~ hehehe…..so, Cuma dapat ambil gambar bontot dia jela…. X senonet~
Ini adalah aksi Orang utan yang sangat menggelikan hati saya. Muka dia menunjukkan kebosanan yang amat melampau. Kahkahkah! 

Korang nak tau, apa yang orang utan ni tengok? Orang Utan ni tengah melihat jiran mereka bergaduh….rasanya, jiran dia ni tiap-tiap masa bergaduh sampai orang utan ni dah jadi penonton setia. Hehehe….sangat kelakar!

Jiran mereka ialah SunBear ataupun dikenali sebagai Beruang Matahari. Di bawah ni adalah klip video pergaduhan antara 2 ekor SunBear.
Last sekali adalah zirafah. Ini adalah binatang yang saya nak tengok sangat-sangat. Gigih tu saya pergi ke tempat zirafah ni. Masa tu, kaki dah rasa macam nak tercabut. X mampu lagi nak jalan tapi zirafah punya pasal, saya paksa jugak kaki ni. Zirafah ni ikut je ke mana-mana saya pergi. Nasib baik ada pagar elektrik. Kalau x….xtau la….x dapat saya nk bayangkan dengan kepanjangan leher yang dimiliki. Rasa macam boleh cagut je hp yg sy tengah pegang. Bila tengok dekat-dekat, badan zirafah ni ada banyak kesan parut. saya rasa la kan, mungkin disebabkan oleh pgar elektrik ni. Mata zirafah ni sangat sayu. Owh! Saya seperti dapat merasakan betapa dia terseksa duduk dalam kandang tu. 

Selain binatang-binatang yang saya tunjuk ni, ada banyak lagi bintanag lain seperti kancil, seladang, lembu Thailand, segala jenis burung, ikan, karnivor kecil, dan banyak lagi la….. saya sangat mencintai alam sekitar dan saya suka berada dalam zoo walaupun ada certain-certain tempat berbau kencing binatang sebab mereka membuat tanda bahawa itu adalah kawasan mereka. Malah, selain fungsi penandaan, ia juga bertindak sebagai pelindung jika ada penceroboh yang menceroboh kawasannya.

Akhir kata, sampai sini jela pengalaman saya datang ke Melaka. Ada juga beberapa tempat yang saya x sempat pergi contohnya Bangunan Merah.












  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment