Korang Sakit X??



Korang ada sakit-SAKIT PERUT? SAKIT KEPALA ke? Atau kurang semangat (asyik LETIH je)...X pun, ada x sapa-sapa sedara korang yang KENCING MANIS,DARAH TINGGI, kene DEMAM DENGGI? dan lain-lain sakit...bukan sakit jiwa  ok....itu, x mampu den nak nolongnyer~~

Korang mesti nak tau kan kenapa saya tanya mcm ni?? Haaa....sebab saya nak perkenalkan sejenis minuman ni, baik untuk korang and keluarga, sahabat handai juga.....hehehehe....

Saya dah minum minuman ni....Alhamdulillah....sedap dan berkhasiat....kompem la berkhasiat kan?? Kalo x, kenapa minum, ye x?

Kalau korang nak tau khasiat minuman ni, boleh le layari kat sini: http://nightstarshop.blogspot.com/2011/08/apa-yang-ada-pada-vemma.html

Saya nak tolong promote kan....beli la~~~ beli la~~~hehehe...^_^..Kalo korang x faham sangat mcm ne nak beli minuman ni, boleh le tanya tuan empunya.....nightstarshop tu ler........ke korang malu?? nak bertanya kat saya pun boleh~ meh cni saya terangkan...meh2~~







  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

TIPS JIMAT MINYAK KENDERAAN

1. Tekan pedal minyak perlahan-lahan apabila memulakan perjalanan.

2. Pandu kenderaan anda perlahan terutama apabila menghampiri lampu isyarat dan cuba dapatkan jarak masa sehingga lampu hijau supaya anda tidak perlu berhenti.

3. Apabila menuruni bukit, cuba tutup suis enjin atau ambil lajak dengan membiarkan kenderaan bergerak bebas tanpa menekan pedal minyak.

4. Tutup suis A/C dan gunakan “blower” tanpa pendingin udara.

5. Apabila melalui selekoh, cuba gunakan kelajuan yang sama tanpa menambah kelajuan kenderaan.

6. Gunakan “auto cruise” jika kenderaan anda mempunyai aksesori ini. Auto cruise mengatur penggunaan bahan api secara minima.

7. Ekori belakang kenderaan seperti bas, lori atau van secara selamat supaya rintangan udara (aerodinamik) dapat diminimumkan.

8. Minimumkan berat muatan kenderaan anda supaya kenderaan dapat bergerak mudah tanpa beban yang memerlukan penggunaan tenaga yang lebih.

9. Kurangkan penggunaan brek dengan mengurangkan kelajuan sebelum hendak berhenti kerana apabila membrek ketika kenderaan sedang bergerak laju, ia sedang membazirkan bahanapi tanpa memberi faedah kepada anda.

10. Rancang perjalanan anda dengan bijak, cari jalan pintas dan elakkan kesesakan trafik atau pusingan yang jauh. Jauhi jalan yang berbukit atau berlopak-lopak.

11. Elakkan mengisi minyak pada cuaca yang bersuhu. Isi minyak pada awal pagi atau malam kerana pada waktu ini minyak kurang termeluwap dan berketumpatan tinggi.

12. Pastikan anda menggunakan gear yang betul. Penggunaan gear rendah untuk kelajuan yang tinggi akan mengakibatkan anda kehilangan 45% minyak. Bawa kereta dengan kelajuan yang konsisten dan kurangkan gear.

13. Angin tayar perlu sentiasa pada tahap tekanan yang disyorkan pada model kereta dan jenis tayar yang digunakan. Seminggu sekali periksa tekanan tayar. Penjagaan tayar yang baik memastikan cengkaman tayar yang sesuai dan pada jumlah jarak yang jauh nyata menjimatkan minyak.

14. Kurangkan perjalanan jarak dekat. Kereta sesuai untuk perjalanan yang jauh. Jika tempat yang dituju boleh berjalan kaki atau berbasikal, adalah baik melakukannya. Banyak minyak boleh dijimatkan tetapi keselamatan penting jika jalan dilalui gelap, sunyi dan diragui keselamatannya adalah lebih baik bawa kereta.

15. Tutup tingkap kereta ketika memandu, ia akan menjimat minyak anda sehingga 10%.

16. Pastikan tekanan tayar anda berada pada ukuran yang betul. Jangan terlalu banyak atau terlalu sedikit.

17. Elakkan memasang peralatan tambahan yang tidak aerodinamik seperti alat pengangkutan barang di atas bumbung.

18. Buat pemeriksaan enjin dari masa ke semasa.

19. Kawal kelajuan kira-kira tidak melebihi 90km. Semakin laju kenderaan semakin bahan api digunakan.

20. Jangan membrek secara mengejut. Brek berlebihan mengakibatkan tenaga bahan api hilang melalui penggeseran tenaga.

21. Pastikan kereta diselenggara dengan baik. Servis kereta mengikut jadual. Patuhi jadual penyelenggaraan kereta atau kenderaan anda. Enjin yang diselenggara akan berfungsi dengan baik dan lebih berkesan. Pada jangka masa yang tetap, gunakan bahan rawatan petrol. Ini bertujuan untuk cucian pada injap minyak agar tidak tersumbat. Pastikan penapis petrol diperiksa atau ditukarkan apabila perlu.

22. Periksa penapis udara dan penapis minyak petrol (tukar 40 000 km sekali).

23. Elakkan melalui kesesakan jalan raya dengan membuat perancangan perjalanan terlebih dahulu.

24. Matikan enjin kereta ketika menunggu. Lebih murah untuk menghidupkan semula enjin daripada menunggu 1 minit di dalam kenderaan dengan enjin yang masih hidup.

25. Gunakan tayar kereta yang low profile dan mempunyai special rubber compound (Grip tinggi rintangan kurang).

26. Pakai rim tayar biasa dan mengikut kesesuaian jenis kereta. Penggunaan rim tayar yang lebih besar menyebabkan bebanan kepada enjin.

27. Kurangkan beban kereta. Barang-barang yang tidak perlu dalam kereta perlu dikeluarkan. Semakin banyak beban semakin banyak tenaga dan minyak digunakan..

28. Membuat isian semula minyak apabila takat minyak tidak kurang daripada separuh tangki kenderaan. Isikan minyak sehingga tangki penuh. Minyak atau petrol cepat habis jika ruang tangki banyak yang kosong. Benarnya tips ini memang ada. Minyak atau petrol akan meruap. Semakin besar ruang semakin banyak minyak atau petrol meruap. Petrol yang meruap tidak dapat dibakar oleh enjin. Dicadangkan juga penuhkan semula tangki apabila tangki separuh kosong. Jangan tunggu sehingga meter pada tanda “E” baru diisi. Semakin banyak ruang kosong semakin banyak petrol meruap, maka lebih cepat habis.

29. Jangan membawa barangan terlalu banyak bahan kerana apabila berat bertambah bebanan enjin akan meningkat dan penggunaan minyak akan bertambah.

30. Elakkan mengisi minyak ketika lori tangki minyak sedang mengisi tangki stesen minyak untuk mengelak kotoran di dalam tangki bercampur dengan minyak yang diisi disebabkan oleh tekanan pengeluaran minyak daripada lori yang kuat semasa proses tersebut.

Sumber: http://www.ciktom.com/tips-jimat-minyak-petrol-dan-diesel/

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS